Printen PAgemaker Speciaal papierformaat
Becca
2005-04-10 09:08:10 UTC
Goedenmorgen.

Mijn broer verwacht binnenkort zijn eerste kindje en heeft mij gevraagd
zijn geboortekaartjes uit te printen,
omdat mijn printer wat meer aan kan.
Het kaartje heeft een formaat van 170x130 mm als het uitgeklapt is en de
printer is een hp psc 2175.
Ik ben in het bezit van Adobe Pagemaker (nederlands) en windows XP (engels).

In Pagemaker heb ik dus de tekst gezet en , uiteraard, het juiste
formaat pagina aangemaakt.
Als ik het wil printen, geef ik overal aan dat ik een speciaal formaat
papier gebruikt en hoe groot dat is,
maar toch snapt de printer het niet.
Op een of andere vreemde manier blijft hij het geheel als A4 zien,
waardoor de tekst niet op de juiste plek verschijnt.
Ik heb alles al 100x nagelopen en kan echt helemaal niks vinden. Het
enige wat ik zou kunnen bedenken is het feit dat ik een
nederlandse versie van PAgemaker heb.

Als iemand mij zou kunnen helpen graag!

Becca
PH
2005-04-10 10:08:19 UTC
Post by Becca
[...]
Staan de X en Y coordinaten wel goed? Ik bedoel de nulpunten
in de linealen boven en links.
Dubbelklikken in het vakje helemaal linksboven herstelt dat eventueel.
Peter
Becca
2005-04-10 10:50:13 UTC
Post by PH
Post by Becca
[...]
Ja, die staan ook goed.

Groetjes Becca
PH
2005-04-10 11:25:29 UTC
Post by Becca
Post by PH
Post by Becca
[...]
OK.

Als ik je goed begrijp wil je de prints maken rechtstreeks
op de kaarten van 170 x 130 mm.

Heb je dit gedaan?

1. Open the HP Director

3. Click Settings, click Print Settings, and then click
Printer Settings.

4. The Printer Properties dialog box appears. Adjust paper
type and size.

5. After making all required changes, click OK to accept the
changes and exit.

Overigens lijkt het formaat niet te worden ondersteund door
de printer:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&lang=en&cc=us&dlc=en&product=90809&docname=bpu05207

Alternatieve oplossing is wellicht alles op A4 zetten, het
document in Pagemaker op een A4 opmaken, in de linker (of
rechter) bovenhoek.
Kaarten in de A4 bak links (of rechts) aangelijnd invoeren.
Peter
Becca
2005-04-10 11:35:50 UTC
Post by PH
Post by Becca
Als iemand mij zou kunnen helpen graag!
OK.
Als ik je goed begrijp wil je de prints maken rechtstreeks
op de kaarten van 170 x 130 mm.
Heb je dit gedaan?
Ja, ook hier heb ik naar gekeken.
Alle instellingen staan goed.
Ik ben ook bang dat het formaat niet ondersteund wordt en daar van in de
war raakt.
Hoewel ik het vreemd vind, want er is een optie waar je als gebruiker je
eigen formaat kan ingegeven bij de printer instellingen..

Het idee om de tekst in A4 op te maken is nogal omslachtig, maar ik ben
bang dat dat de enige oplossing is.
Bedankt voor die tip in ieder geval!

Bec
PH
2005-04-10 11:49:36 UTC
Post by Becca
Post by PH
Post by Becca
[...]
Omslachtig valt wel mee.
Kopieer het geheel (om exact te werken maak eerst een kader
van 130 x 170) en plak in een A4 doc. Selecteer alles en zet
het in de hoek mbv het Control Palette en verwijder het kader.
Peter
Becca
2005-04-10 11:54:57 UTC
Post by PH
[...]
En het werkt!
Ik heb via hulplijntjes het kaartje in de linkerbovenhoek gemaakt met de
tekst er in,
De printer heb ik wijsgemaakt dat er A4 papier in zit, maar stiekem heb
ik er een proefkaartje van 130x170 in gedaan.
Hij print het nu keurig op het kaartje.
Wie niet sterk is.......
Bedankt!!!

Bec
PH
2005-04-10 12:01:58 UTC
Post by Becca
Post by PH
[...]
LOL
stiekemerd:)
Ik hoop dat je geen aanklacht van HP in de bus krijgt.
Peter
Peet
2005-04-11 06:15:55 UTC
Familileden en diensten;-(( Ga voor de trouwreportage gewoon
naar een fotograaf, en voor geboorte en andere kaartjes gewoon
naar een echte drukker... Dan ie het resultaat tenminste gegarandeerd.
Ook wie zichzelf creatief acht kan bij de drukker terecht, eigen
ontwerpen worden ook door hun professioneel aan papier toevertrouwd.

"Becca" <***@wanadoo.nl> schreef in bericht news:4258ecfc$0$68776$***@news.wanadoo.nl...
: Goedenmorgen.
:
: Becca
Becca
2005-04-11 08:33:49 UTC
Post by Peet
[...]
Echt advies waar ik niet op zit te wachten, ik denk dat iedereen voor
zichzelf moet
bepalen hoe dees of geen het wil doen.
Niet iedereen heeft altijd een zak met geld om naar een drukker te
gaan.........
F.Y.I, mijn trouwreportage is gemaakt door een vriendin van ons.
De foto's zijn net zo mooi, misschien nog wel mooier, dan bij een
proffesionele fotograaf en
beduidend goedkoper.Ook is de emotionele waarde vele malen hoger, omdat
een vriendin ze met liefde
heeft geschoten......
Peet
2005-04-11 09:27:55 UTC
Pfft, wanneer je de kosten voor een speciaal papiertje en
die voor inktpatronen en uren meetelt zal de drukker plotseling
niet meer zo "duur" lijken. Bovendien heb je blijkbaar
nog nooit de tarieven voor kaartjes van de drukker gezien
anders praatte je niet als een kip zonder kop.
Het naar de kloten helpen van hele beroepsgroepen om een
paar eurocenten goedkoper uit te zijn weegt niet op tegen
de meerkosten van de last die enorme daardoor veroorzaakte
werkloosheid ook jou oplevert..

: heeft geschoten......
Becca
2005-04-11 09:34:39 UTC
Post by Peet
[...]
Whoahahahahaha!! Zieltje..........
Ik ga deze discussie helemaal niet voeren en zeker niet met jou.
Iedereen moet lekker zelf weten wat hij of zij doet en als dat jou op je
tere zieltje trapt,
dan kan ik daar ook niks aan doen....
Fijne dag verder!
PH
2005-04-11 09:39:54 UTC
Post by Peet
[...]
Ja zeg als we zo gaan beginnen dan dient Becca ook een
professioneel vormgevingsbureau in de arm te nemen voor dat
kaartje en de verzending uit te besteden. Overdrijf je niet
ietwat? Ik zou me maar drukker maken om tenten als Multicopy.
Peter
TB (Ton)
2005-04-11 14:22:16 UTC
Post by PH
Post by Peet
[...]
He, verd***. Worden de lithografen/prepressers weer in het hele verhaal niet
betrokken. Terwijl dat toch degenen zijn die de bagger van de zogenoemde
vormgevers een redelijk aanzien moeten geven en de onkunde van de drukkers
voor dienen te zijn?

Wil ik daarnaast nog een lans breken voor de copywriters, want dat is ook
een verloren gegane groep.
Marketing en onderzoek heb je waarschijnlijk net niet nodig voor een
geboortekaartje.

;-) (zet 'm d'r maar even bij)
TB
PH
Peter
TB (Ton)
2005-04-11 15:28:24 UTC
Post by PH
Post by TB (Ton)
Post by PH
[...]
Ik bedoelde die, ook...
Post by PH
Post by TB (Ton)
;-) (zet 'm d'r maar even bij)
Die houd ik er dus nog even in.
TB
PH
2005-04-11 19:54:09 UTC
Post by TB (Ton)
Post by PH
Post by TB (Ton)
Post by PH
[...]
Post by PH
Post by TB (Ton)
;-) (zet 'm d'r maar even bij)
Die houd ik er dus nog even in.
--
TB
Nou om hier even op in te gaan.......ik vind dus dat een
Peter
Peet
2005-04-12 07:08:43 UTC
Lithografen en prepressers zijn doorschuifluiken aan het
worden, klanten leveren meestal digitaal aan zodat er voor
de CTP alleen nog maar geautomatiseerd opgemaakt hoeft
te worden zodat de paginering goed van de pers komt.
Ook word er nog wel eens een proefdrukje door ze gemaakt
op een groot formaat printer, of worden kleine foutjes in de
tekst of beeld door ze bijgewerkt.
Bij grotere grafische bedrijven ging de afdeling pre-press terug
van een tien jaar geleden 40-45 man naar vandaag 4 tot 5 man.

Het teken van de tijd zullen we maar zeggen, ondertussen meent
iedereen met een computer en printer reclamebureau, grafisch ontwerper
en/of drukker te zijn.

"TB (Ton)" <***@ratpacks.tmfweb.nl> schreef in bericht news:BE8054B8.6469B%***@ratpacks.tmfweb.nl...
: PH trachtte op 11-04-2005 11:39 het volgende te verwoorden:
:
: > Peet wrote:
: >>
[...]
: >
: >
[...]
: --
: TB
:
Becca
2005-04-12 07:53:40 UTC
Post by Peet
[...]
En toch kan ik het niet nalaten om te reageren...(foei Becca)
Ergens begrijp ik je frustratie wel, ondanks dat die nogal overdreven
is......
Onze trouwkaarten heb ik zelf ontworpen en bij een drukker af laten
drukken, dat was puur, omdat ik
thuis niet hetzelfde resultaat kon bereiken als dat hij kon, maar dat
had met het papier te maken wat onmogelijk
door de printer ging. Qua prijs viel het erg mee, maar dat komt,omdat
het een bevriende drukker was en hij ons gematst heeft.
Wat fotograaf betreft: een huwelijksreportage kost al snel rond de 1200E
en dan krijg je er een album bij met ,wel of niet, zelf gekozen foto's.
Nu heeft onze vriendin het gedaan (met werkelijk proffesioneel
resultaat) en kost het ons een bloemetje.
Oke, we moeten zelf een album kopen en foto's uitzoeken op de gekregen
cd met bijna 500 foto's, maar dat vind ik juist erg leuk.
Kosten hooguit 100E.....scheelt nogal behoorlijk!
En wat betreft het geboortekaartje van mijn broer: dat is zijn
keus...(kaarten zijn overigens gekocht bij een drukker) en uitprinten is
goedkoper dan drukken. Je kan nu eenmaal niet bij iemand anders in zijn
portomoneen kijken.
Hij geeft liever die 100E uit aan iets voor zijn ongeboren kind dan aan
drukkosten (ik die het gratis)

Enne.....wat stel je dan voor? HP bellen en zeggen dat ze kwaliteit van
de printers maar weer terug moeten draaien?
Ga met je tijd mee, tegenwoordig zijn de spullen zo goed, dat je het
gewoon, als leek, thuis kan doen....
Dan kan ik voor alles wel een "proffesioneel" bedrijf bellen. Tuinier
voor de tuin, een kok om mijn eten voor me klaar te maken elke dag en
noem maar op........
Peet
2005-04-12 08:07:21 UTC
Sja, dat je reageert bevreemd me eigenlijk een beetje.
Maar dat is vrouwen denk ik een beetje eigen, a zeggen
en b bedoelen;-))
Over de kwaliteit van HP printers kan ik kort zijn, die vind
je alleen maar goed als je nog nooit kwaliteitsprints op een
6 kleuren Epson gezien hebt.
Hoe dan ook, van de pers is het net even gelikter en scherper.

: noem maar op........
Becca
2005-04-12 09:03:18 UTC
Post by Peet
Sja, dat je reageert bevreemd me eigenlijk een beetje.
Maar dat is vrouwen denk ik een beetje eigen, a zeggen
en b bedoelen;-))
Laten we deze discussie maar niet aangaan ;-))
Post by Peet
Over de kwaliteit van HP printers kan ik kort zijn, die vind
je alleen maar goed als je nog nooit kwaliteitsprints op een
6 kleuren Epson gezien hebt.
Misschien wel, misschien niet, ik heb inderdaad nog nooit
kwaliteitsprints op een Epson gezien, dus ik weet
niet wat ik mis.......
Post by Peet
Hoe dan ook, van de pers is het net even gelikter en scherper.
Helaas.....ik moet het dan toch met je eens zijn ;-)
Vanaf de pers blijft toch wel het mooist. Maar nogmaals, als mensen
nooit iets hebben laten drukken,
weten ze ook niet wat ze missen.
Peet
2005-04-12 07:03:48 UTC
Het vormgeven is inderdaad ook een vak, en er is in de
meeste gevallen ook een duidelijk verschil te zien tussen
dhz pogingen en professioneel werk.
Toch kan een eigen "ontwerp" met gebruik van een eigen
plaatje een bewerkte foto of iets anders ook iets heel
persoonlijks en moois hebben.
Het aan een mooit stukje papier toevertrouwen door een
vakman voegt echter wel degelijk iets aan een dergelijk
product toe, nog afgezien van het feit dat de drukker als
vakman ook nog eens een mening of tips kan geven over
het ontwerp.

Ik zie vaak bij unieke gelegenheden de meest grote slecht
vormgegeven en slordig afgewerkte pulp voorbijkomen.
Waarbij het napraten over de afgrijselijke publicatie belangrijker
lijkt dan de gebeurtenis zelf, en daar lijkt een geboorte huwelijk
of sterfgeval me nu net even te mooi of indringend voor....
Maar, dat is mijn mening natuurlijk.

Overigens ben ik noch vormgever noch drukker maar heb ik
beroepsmatig veel met de te maken, mijn briefpapier en
overige (papieren) communicatie middelen komen gewoon
bij de drukker vandaan, welke me ook adviseerde omtrent
indeling en mijn eigen bedachte logo bijwerkte.
Ik ben dik tevreden, en vraag me af of het goedkoper zou
zijn geweest op mijn eigen Epson Stylus Photo 950 elk vier
kleuren velletje uit te printen, ik denk het eerlijk gezegd niet.

: >